Werken geblazen - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Werken geblazen - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Werken geblazen

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

21 December 2010 | Kenia, Shanzu

Kun je je voorstellen dat je op een dag zoveel verschillende, onverwachte dingen meemaakt die allemaal even belangrijk zijn dat je wanneer je het wilt delen gewoonweg niet weet waar je moet beginnen?!
Niet? Ach, iemand moet de eerste zijn ;-)

Op het moment van schrijven is het 11 uur ‘s avonds. Ik ben doodmoe, wat ook niet zo gek is aangezien ik al ruim 20 uur op ben. Het vroege opstaan (elke dag om 5 (!!!) uur) begint me een beetje op te breken, maar het kan me niks schelen. Want wat is het weer geweldig!
Ondanks dat we al een week bij elkaar op de lip zitten, zit elke dag nog steeds vol met humor en hebben we dus de grootste lol.

Hoewel we steeds meer wennen aan het ritme van Afrika, zijn we elke dag hard aan het werk. En hoewel de hitte ons soms dwingt het wat rustiger aan te doen, blijven we vrolijk onze dagen volplannen met afspraken. Gevolg is dat we van hot naar her reizen en ’s avonds als 3 uitgehongerde katten aan het avondeten zitten om vervolgens de hele avond te lamballen in onze (inmiddels nog erger ontplofte) inloopkast.
Vandaag was weer zo’n dag. En dus zit ik hier met half dichte ogen, al gapend mijn blogje te typen. We hebben zoveel gedaan en er is zoveel gebeurd, dat het lijkt of de blog die ik vanmorgen plaatste van 2 dagen terug is. Toch plaats ik er nu nog één omdat ik vandaag zo graag wil delen en ik bang ben dat ik het morgen niet meer op papier krijg.

Het begon vanmorgen allemaal met een afspraak met Madam Kabuge, de headmaster van Utange Primary School. Ik vond het onwijs spannend om met haar te meeten, want de vraag die ons allen natuurlijk bezighoudt is: Hoe gaat het met de special needs class?!

Om een lang verhaal kort te maken: Het gaat goed! Want ja: Hij bestaat nog. En hoewel het aantal kinderen weliswaar wat is geslonken, hebben we meteen al van alles gedaan om hier verandering in de krijgen. Er is veel werk te doen. Er zijn namelijk 2 redenen voor het slinken. De eerste reden is positief, namelijk omdat er voor een aantal kinderen meer passend onderwijs gezocht is. Deze kinderen zijn overgeplaatst naar een andere school. Als tweede reden kwam in het gesprek naar voren dat er vorig jaar een ‘missing link’ was. En dat was dat het ministerie van Educatie niet betrokken was. Dit ministerie zet zich namelijk in om het schokkende percentage van 2,5% van alle kinderen met een beperking die nog maar naar school gaan te vergroten. Zij zijn de welbekende “stok achter de deur” voor veel ouders, die ervoor zorgen dat zij hun kind met een beperking toch naar school laten gaan.
We bespraken onze visie met Madam Kabuge en zo kwam het dat zij ons in contact bracht met het Keniaanse ministerie van Educatie. En zodoende zaten we vanmiddag om 16.00 uur al meteen met Idi Ademari (contactpersoon van het ministerie van Educatie van Kenia) om de tafel, afspraken te maken. Idi is erg enthousiast over onze initiatieven en het blijkt dat we met ons project van vorig jaar een mooie opstart hebben gemaakt. We hebben namelijk in Shanzu kunnen achterhalen hoeveel kinderen met een beperking er zijn. We hebben alle contactgegevens en zo kunnen we dus met behulp van dit ministerie van Educatie deze kinderen indiceren. Het ministerie van Educatie kan ons helpen de juiste docenten aan te nemen en de juiste lessen aan te bieden en zo slaan we meteen meerdere vliegen in 1 klap. Namelijk: hulp van Keniaanse overheid, aangepast onderwijs, aanpassing op de wensen van de Kenianen, maar het allerbelangrijkste doel: overname door lokale mensen!
Het was een goed maar kritisch gesprek en we hebben handvaten gekregen om mee aan de slag te gaan. Idi is bereid ons te helpen, aangezien wij voor hem ook van waarde zijn. En zo is er in dit ene dagje al een hele mooie samenwerking ontstaan.

Dus: Ook al is het effect van het project anders dan we verwacht hadden. We zijn tevreden en nu druk aan de slag om een plan op te zetten voor het komende jaar. Uiteraard houden we jullie op de hoogte!

Al met al dus een productief dagje! En oh ja, zo tussendoor hebben we ook nog even het huurcontract van ons huisje in orde gemaakt én ondertekend. We zijn nu dus officieel huurders van ons eigen “Why Not-huis” in Mtwapa!! Daarbij hoort natuurlijk ook een adres:
P.O. Box 747, 80109 Mtwapa Kenya

En morgen hebben we dus de activiteitendag, en daarom stop ik voor nu maar met schrijven. Aangezien ik er morgen niet weer als een zombie uit wil zien en de kinderen met mijn verschijning weg wil jagen. Ik jump dus gauw onder de douche en zoek dan mijn bed weer op.
Morgen er dan maar weer flink tegenaan. We gaan ervoor!!

Tot morgen!

  • 21 December 2010 - 20:29

    Jolene:

    Gefeliciteerd met jullie huis !!

    xx Lien

  • 21 December 2010 - 20:37

    Jantine En Tim:

    Wat een goede dag zeg!!! Leuk je net te spreken!! Xxx

  • 21 December 2010 - 20:42

    Annemiek:

    Wauw, als het overgenomen kan worden door lokale mensen, dan kom je pas echt ergens. Dat zou echt super zijn!
    Als het op z'n Keniaans gaat, moet je dat natuurlijk niet te snel willen ;) maar het begin is er!
    Veel plezier morgen :D

  • 21 December 2010 - 20:43

    Hettie:

    Morgen gaat er een kaartje richting jullie kant....ben benieuwd hoelang hij erover doet!!!!

    Jullie hebben een productief dagje achter de rug..nu lekker slapen.

    Hettie

  • 21 December 2010 - 20:46

    Ankie En Agnes:

    Ben je nu al naar de meubelboulevard geweest? Je moest toch nog meubels? Of heb je op marktplaats gekeken?
    Goed dat je daar niet voor niets bent.
    Doedoei!!!

  • 21 December 2010 - 21:03

    Jo En Ju:

    veel plezier, veel insiratie en veel succes in Kenia.

    je link staat al op de site van de kerk.

  • 21 December 2010 - 21:15

    Kim V Hoorn:

    Wat een productief dagje dat moet wel super veel voldoening geven ?!
    Super goed bezig hoor en ik maar zeggen doe nu rustig aan........ In dit geval zeg ik ga ervoor!!;-)
    Succes en tot de volgende blog
    Liefs kim x

  • 21 December 2010 - 21:19

    Pa:

    Op de deur van succes staat zowel "duwen" als "trekken".

  • 21 December 2010 - 22:42

    Paula:

    Natuurlijk gefeliciteerd met jullie huis, nu echt! heel leuk! :))
    Zo zie je maar weer dat je een hoop kan doen in 1 dag;) hihi. Erg leuk allemaal!!
    en succes!


  • 22 December 2010 - 11:34

    Linda:

    Je 2e huis in een paar maanden tijd! ;)

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 135483

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: