Met verbrande billen een kitscherige Kerst vieren - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Met verbrande billen een kitscherige Kerst vieren - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Met verbrande billen een kitscherige Kerst vieren

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

27 December 2010 | Kenia, Shanzu

Afgelopen zaterdag wilde ik mijn Kerstblog voor dit jaar plaatsen. Een uur ben ik bezig geweest om een verhaal te typen en op het moment dat ik hem op internet wilde plaatsen… FLOP… Viel de stroom uit… HOERA! Lang leve Kenia!!! (En ik kon wel janken hahaha)
Kort daarna moesten we vertrekken omdat we voor het donker in Kilifi wilden zijn, waar we Kerst zouden vieren. Gisteravond zijn we pas teruggekomen en vandaag weer volop aan het werk geweest. Vandaar nu pas weer een verhaaltje online…

Zonet las ik de blogs die ik vorig jaar over Kerst in Kenia typte en herinneringen komen boven.
Dit jaar heb ik opnieuw de sneeuw, glühwein en dikke trui ingeruild voor zon, cocktails en slippers.
Ik weet nog hoe ik een paar weken terug in het tuincentrum liep, terwijl ze de Kerstshow aan het opzetten waren. Overal stonden subtiel versierde bomen en rustgevende muziek zorgde voor een extra sfeertje. De sneeuw die buiten lag, maakte dat ik me ging beseffen dat ik dat dit jaar opnieuw mis zou lopen.
Hier is het namelijk precies het tegenovergestelde. Waar wij in Nederland het gierig (of bescheiden ;-)) bij 2 dagen houden, blijven de Kenianen een week lang “Merry Christmas” tegen elkaar roepen, en moeten wazungu een week lang voor alles het dubbele betalen “because it’s Christmas” (Ach ja, geef ze eens ongelijk). ;-). Waar in Nederland de kerstsfeer mooi en gezellig is, is hier overal van die schreeuwerige Kerstmuziek te horen, geuren de kitscherige kersttaarten je vanuit de supermarkten tegemoet, heb je overal van die mechanische kerstmuziekjes en nergens heb je zo lelijke versierde bomen als hier!! Die in ons hotel spant trouwens écht de kroon. De medewerker die hem versierd heeft, had na de lampjes denk ik geen zin meer en slingers teveel, want alles zit op 1 hoop en is er gewoon ingegooid. Neem daar de knipperende lampjes in groen-geel-blauw-rood bij en je hebt onze kerstboom van dit jaar. GE-WEL-DIG!

Kerst in Kenia, het blijft een vreemde gewaarwording. Hoewel het inmiddels wel wat went om op deze manier Kerst te vieren, voelt het nog steeds niet echt als Kerst. Het zit hem denk ik in de zon, die past er gewoon niet bij.
Vrijdagavond barstte in Mombasa het Kerstfeest los. Dat wil zeggen: bomvolle restaurants, afgeladen stranden en… kilometerslange file!! Vanaf ons hotel zijn we maar lopend naar Moorings (restaurantje) gegaan, om wat te gaan eten. Want met de matatu was geen doen. Vervolgens zijn we wat gaan drinken in Bobs en daarna gaan dansen in Tembo en Cassaurina.
Grappig is wel dat het in Kenia echt niet kitscherig genoeg kan. Even dacht ik dat we in Tembo de dresscode vergeten waren, en dat het eigenlijk de bedoeling was dat we als kerstboom verkleed moesten gaan, toen er wel een heel overdressed meisje voorbij kwam dansen.
Al met al is het wel weer ontzettend lachen om iedereen zo overdreven bezig te zijn. Alsof even vergeten wordt waar het met Kerst echt om gaat. Dat maakt ook wel dat ik weer even heel erg aan thuis moet denken. Gelukkig heb ik mijn telefoon, is er internet en weet ik inmiddels dat er vanuit Nederland ook wel aan mij gedacht wordt. :-)

Eerste en Tweede Kerstdag hebben wij dus doorgebracht in Kilifi. Zaterdag in Takaungu en zondag in Mnarani. En zo zat ik zaterdag op het dak van een huis over Takaungu heen te kijken. Het was er pikkedonker, maar overal waren kleine lampjes en de geluiden uit alle huizen en hutjes liet me weten dat er volop Kerst gevierd werd. Heel bijzonder!
Zondag was weer het compleet andere uiterste. Want toen zijn we in Mnarani naar een resort geweest waar we de hele dag lekker gezond en gezwommen hebben.
Gevolg is dat mijn gezicht en armen nu echt zo “fout-zonnebank-bruin” zijn, mijn buik en bovenbenen (die nog geen zon gezien hadden) knalrood (en pijnlijk!!) zijn en de rest dus wit is. Kortom: ik ben al net zo kitscherig en kleurrijk als die geweldige kerstboom in ons hotel.. Dusse.. ik pas er al helemaal bij! Hoef ik me met uitgaan dus geen zorgen meer te maken over de dresscode de komende dagen ;-)

Vanavond is de laatste avond in het hotel en morgen mogen we onze bloedhete ontplofte inloopkast dus inruilen voor ons heerlijk koel huis met 2 slaapkamers. Vandaag hebben we de laatste spulletjes gekocht en we zijn dus helemaal klaar voor de verhuizing! Oud en Nieuw vieren we dus in ons eigen huis!!

Morgen zal ik weer even een verhaal typen over alles rondom het project, want ook daarover heb ik ontzettend veel te vertellen. Maar voor vandaag is het wel weer even mooi geweest.

Verder hoop ik dat jullie allemaal hele fijne Kerstdagen hebben gehad, inclusief lekker eten en met jullie vrienden en familie om jullie heen. Ik heb er in ieder geval weer van genoten.

Hele dikke kus!
Miek


  • 27 December 2010 - 18:10

    Bart Bronk:

    staat je goed zo'n fles wijn,

  • 27 December 2010 - 18:12

    Bart Bronk:

    en wat nou !!! ben nummer 1 ha ha

    nu op naar het nieuwe jaar Annemiek

  • 27 December 2010 - 18:15

    Pa:

    Als je st uit Kerstmis haalt, krijg je kermis

  • 27 December 2010 - 19:08

    Ankie:

    Hahaha! Leuke kestboom!! :D :D

  • 27 December 2010 - 19:09

    Ank:

    (ik bedoel keRstboom ;))

  • 27 December 2010 - 19:48

    Hettie:

    Op z'n Keniaans.......alsnog Fijn Kerstfeest...en nu op naar het nieuwe jaar.
    Ik ben benieuwd hoe jullie huisje gaat worden.

    Succes morgen.

    ps: Bart dat wordt trakteren.....een pot met engels drop en winegums graag!!!!!

    Annemiek, dit zal ik je even uitleggen.
    Met de jaarlijkse kerstquiz hebben wij (huis 3 en 5) gewonnen, de prijs was een pot met engels drop en winegums.......je raadt het natuurlijk al.....Bart moet opeens wel veel regelen op ons kantoor en weet de pot wel te vinden.

  • 27 December 2010 - 21:09

    Linda (KVT):

    Hey Annemiek,

    Fijn te lezen dat je daar je draai weer gevonden hebt en toch kerst hebben gevierd.
    Heel veel plezier de komende dagen met jullie huisje!

    Liefs

  • 27 December 2010 - 22:12

    Paula:

    en wij bleven maar ouwehoeren op facebook.... het was nog lang onrustig in huize Nederlof aka Karsijnsen.. hahaha

    wij hebben hier ook een ieniemienie kerstboom... geen zin/ tijd om een grote te kopen en op te tuigen =p haha.

    en onze kerst was (zoals je misschien wel had gemerkt (A)) heel gezellig en leuk:)).
    xx

  • 27 December 2010 - 22:34

    Jolene :

    de volgende keer mag je men eiselijk goude led-gin wel lenen ;)

    kus

  • 28 December 2010 - 14:20

    Kim Van Hoorn Kvt:

    En diie goude le'gin van jolene is echt heel maar dan ook echt heel erg goud!!!
    Dus dat past helemaal super;-)
    Xxx kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 135492

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: