Brallende Zweedse gehaktballen, bittersweet tequil - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Brallende Zweedse gehaktballen, bittersweet tequil - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Brallende Zweedse gehaktballen, bittersweet tequil

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

23 December 2010 | Kenia, Shanzu

Brallende Zweedse gehaktballen, bittersweet tequila en “Pambo la nyumba”

Dat klinkt lekker, is het niet?! Pambo la nyumba. Zou je dat kunnen eten? Is het een muziekstijl? Een eiland ergens in de Cariben? Of één of ander exotisch dier?
Ik ben nu een ruime week in Kenia en mijn Swahiliknobbel neemt gestaag toe. Onze privédocente Marloes helpt ons elke dag onze woordenschat te vergroten en zo kan ik inmiddels een aardig Swahili prietpraatje houden en daarmee begin ik (tot mijn grote vreugde) het imago van toerist redelijk te ontgroeien.
Trots ben ik dan ook te melden dat ik met “Pambo la nyumba” niet doel op een typisch Keniaans drankje, scheldwoord of liefdesverklaring maar simpel weg op het kopen van nieuwe meubels… Want ja: daar draait het natuurlijk allemaal om!
Vandaag was het namelijk zover! We hebben onze reisverzekeringen niet voor niets geupgraded, want vandaag hebben we de inrichting voor ons huis aangeschaft! :-)

Goed, dan moet ik nu de rest van de titel nog uitleggen, want het begon allemaal gisteravond… Ik denk dat ik het tequila-gedeelte niet nader hoef toe te lichten, maar daarmee kom ik wel meteen bij het gedeelte van de Zweedse gehaktballen. Omdat we vandaag namelijk vrij hadden gepland i.v.m. het doen van inkopen, hadden we gisteravond de ruimte om weer eens lekker te gaan dansen. En zo vertrokken Kim en ik met Omar naar Bob’s om daar na een dag hard werken “even” een drankje te gaan doen. (Marloes koos er na herhaaldelijk aandringen van ons toch voor om te gaan slapen, en dat bleek een goede keuze aangezien ze al sliep voor we überhaupt omgekleed en opgetut waren).
Om een lang verhaal kort te maken (laten we het op de tequila houden) stonden we uiteindelijk tot in de vroege uurtjes in Cassaurina te dansen, terwijl we iedereen onze eigen creatieve versie van de Zweedse taal lieten horen. Vraag me niet hoe we erop kwamen, maar “Dat had ik altijd al eens willen zeggen”, riep ik naar Kim toen ik zojuist een laatste wanhoopspoging deed om van een heel vervelende en plakkende Keniaan af te komen en hem wijsmaakte dat wij oorspronkelijk uit Zweden kwamen. Ik heb geen idee waarom ik dacht dat dit zou afschrikken, maar het taaltje waar we de rest van de avond mee gesproken hebben werkte als een trein en heeft onze lachspieren een workout gegeven waar we de komende weken wel even mee vooruit kunnen!
“Vind-e jij-je het-te ook-ke zo-he prettig dat-te iedereen-ne ons-se nu-e met-te rust-te laat-te” zong Kim (zoals alleen zij dat kan met haar zwoele stem ;-)) aan het eind van de avond in mijn oor.
Ach ja… je had erbij moeten zijn zal ik maar zeggen (haha). :-S

Maar goed, vanmorgen zat Marloes na een goede nachtrust dus helemaal fris en fruitig met twee halfdooie nep-Zweden (inclusief kater) op de achterbank van Tony’s auto, onderweg naar Mombasa Town. Ik denk dat Marloes ons met 5 minuten al zat was, en dan met name ons steeds meer uit de hand lopende Zweedse nepgebral. Gelukkig kwamen we er na een kwartier wel achter dat wij de enigen waren die het écht leuk vonden en zijn we er dus maar mee gekapt.
En zo leek het alsof we ons de rest van de dag weer gewoon op Engels, Nederlands en uiteraard een beetje Swahili zouden richten.
Tony en Daniel zouden met ons meegaan om bij een groot warenhuis in Mombasa onze eerste spullen (kookgerei e.d.) te kopen, vervolgens zouden we op de markt opzoek gaan naar matrassen en tot slot langs de weg opzoek naar bedden en andere meubels. We beseften dat we een lange dag voor de boeg hadden. En zo kwam het dat de opmerking over dat winkelen bij IKEA toch een stuk makkelijker en sneller was ervoor zorgden dat Kim en ik weer in onze Zweedse scheur lagen en we na een kwartier in een warenhuis niet verder kwamen dan een winkelmandje met een af(-fe)was(-se)bor(-re)stel(-le) en een soep(-pe)le(-he)pel(-le)… Dat schoot lekker op…

Nadat we uiteindelijk toch 2 karren vol met huishoudelijke voorwerpen hadden afgerekend, hebben we op de markt 2 matrassen gekocht. Nu is het bij IKEA zo dat je altijd zo’n mooie boedelbak kunt huren, om je spullen in te vervoeren. Maar die vlieger gaat hier in Kenia natuurlijk niet op. En zo kwam het dat de oplossing uiteindelijk was dat de matrassen met touwen op de auto gebonden werden. Gevolg daarvan was ook dat de achterdeuren van de auto zo’n beetje niet meer open konden en Marloes, Kim en ik de rest van de dag een beetje leuk hebben zitten wezen in een bloedverziekend snikhete auto, terwijl Daniel voor ons opzoek ging naar bedden. De ramen van de auto konden ook niet open, omdat de verkopers niet mochten zien dat Daniel voor 3 Wazungu aan het winkelen was, want we wilden natuurlijk wel meubels voor een “African price”.
Een uur later waren we 2 authentiek handgemaakte Keniaanse bedden rijker (dat was toch wel wat anders dan de Zweedse Billy, Knorkski, Oknerf of Holmen). Maar nadat de bedden betaald waren, moesten deze natuurlijk ook nog vervoerd worden naar het huis. Opnieuw speelde de heimwee naar de Boedelbak weer op. Maar gelukkig geldt in Kenia “Hakuna Matata” en is dus geen probleem te groot om opgelost te worden en dus reed er na een half uur een Tuktuk helemaal volgeladen met onze 2 bedden richting Mtwapa.
De Zweedse gehaktballen in de auto waren inmiddels helemaal doorbakken, en zo vervelend dat ze zelf maar besloten nooit naar Zweden op vakantie te gaan of een kast bij IKEA te kopen.

Uiteindelijk zijn we helemaal heel aangekomen bij het huis en hebben we alles een plekje gegeven. Er moeten nog wat laatste reparaties een aanvullingen aan het huis gedaan worden, maar al met al begint het steeds meer ons eigen onderkomen te worden.

Ik ben mij er bewust van dat dit verhaal een groot “je had erbij moeten zijn”-gehalte heeft. Dus ik heb er maar wat beeldmateriaal bij gedaan, dan spreekt het jullie misschien toch nog een beetje aan.
Voor nu kap ik ermee want ik ben mezelf op dit moment echt zat en denk dat het er voorlopig niet in zit om naar Zweden op vakantie te gaan. En hoewel ik stiekem weet dat er in mijn huis in Nederland nog wel een aantal belangrijke voorwerpen missen en een bezoek aan IKEA er wel in zit, ga ik me vanafmorgen maar weer op het Swahili richten, dat is voor Marloes ook wel zo leuk ;-)

Tot snel!

  • 23 December 2010 - 20:10

    Ankie:

    En alweer de eerste!!

  • 23 December 2010 - 20:24

    Ankie:

    Ik zie het al helemaal voor me, zo'n afgeladen tuktuk!!

  • 23 December 2010 - 20:54

    Pa:

    PAMBO LA NYUMBA NI MWANAMKE ASIYENUNG'UNIKA

  • 23 December 2010 - 22:09

    Wil V Dam:

    Volgens mij ben je nog wat vergeten. een kerstboom.
    Vanuit een koud sneeuwrig (volgens mij schrijf ik dit niet goed) maar je weet vast wel wat ik bedoel, Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling. Bestaat dat eigenlijk wel in Afrika?
    Ik ben alweer helemaal verslaafd aan je verhalen.
    Groet Wil

  • 23 December 2010 - 22:29

    Paula:

    Hahaha die foto met die matrassen er op! echt super grappig:P.
    Zie het helemaal voor me...

  • 24 December 2010 - 06:22

    Hettie:

    Wat zal Marloes het zwaar gehad hebben met jullie die dag........foto's zijn leuk, maar overbodig, want ik hoor en zie je terwijl ik je blog lees.
    Meligheid ten top!!!!!!!

    Groetjes Hettie en sterkte voor de rest van de meiden

  • 24 December 2010 - 13:05

    Ellen:

    Eindelijk weer tijd om een van je verhalen te lezen...
    IKEA wacht op je hoor!

  • 25 December 2010 - 07:48

    Kim Van Hoorn:

    O miek toch...
    Heb me helemaal krom gelachen , door je manier van schrijven zie ik het helemaal voor me! Geweldig
    Xxx kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 135474

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: