Smaken verschillen - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Smaken verschillen - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Smaken verschillen

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

21 December 2010 | Kenia, Shanzu

“What have you been eating?!” vroeg Terry me gisteravond toen ik haar na lange tijd weer zag. Ik begreep niet helemaal waarom ze dat wilde weten, maar voor ik haar om verduidelijking kon vragen werd al duidelijk waar ze op doelde. “You’ve become fat, girl!”, zei ze met een stralend gezicht.

En bedankt hè, was het eerste wat ik dacht toen ze dat zei. Echt iets wat je als vriendinnen onder elkaar zegt. Heb ik daarvoor nou een abonnement op de sportschool? Probeer ik daarom al weken op mijn voeding te letten? En loop ik me daarvoor nu elke ochtend een uur lang uit te sloven?!
Als een boer met kiespijn lachte ik maar om de opmerking. “Ok, I think I’m just gonna thank you for the compliment, you look good as well”
Van binnen knaagt het: Terry heeft gelijk, de levensstijl in Nederland zorgt ervoor dat mijn gewicht altijd tussen de zomervakantie en Kerst met 10 kg heen en weer schommelt… Elke keer na Kerst neem ik me voor om te gaan lijnen, om vervolgens in de zomervakantie in mijn bikini te passen. Na de zomer verval ik vervolgens weer in mijn oude patroon. Het regent te hard om te gaan hardlopen, ik ben “te druk” om naar de sportschool te gaan, en door de kou vind ik dat ik die kop warme chocomel (met slagroom uiteraard) wel verdien. Kortom: genoeg smoezen te bedenken om vooral niet meer sportief bezig te zijn en vervolgens dus lekker uit te dijen! Niet dat ik nou zo dik ben, maar ik weet dat het voor mij niet veel voor nodig is om in de gevarenzone te komen.
Afrika is goed voor me, in meerdere opzichten. Ik hoef hier alleen maar te zijn en regelmatig naar de wc te gaan om af te vallen, de zon zorgt er gratis voor dat mijn eczeemhuid zo glad als een aal wordt en de cultuur hier maakt dat mijn hoofd naarmate ik hier langer ben in rustiger vaarwater komt.

Maar goed, terug naar Terry. Hoewel ik lichtelijk beledigd was door haar opmerking, weet ik dat “fat” zijn in Kenia een compliment is. Zelfs wanneer je 100 kg was, roodverbrand met de blaren op de schouders, cellulitisbenen en ontploft haar vindt menig Keniaan je nog sexy genoeg om je na te fluiten en met je te willen trouwen.
Van de week vertelde Daniel (eigenaar van een restaurantje in Shanzu) me dat de kinderen in Kenia vaak denken dat alle blanken “Jambo” heten en het daarom steeds roepen. Lekker voorgeprogrammeerd dus. Ik vraag me nu af of die kinderen ook leren dat alle blanken sexy zijn ongeacht hoe ze eruit zien. In dat geval denk ik dat ik hier dan maar blijf wonen.

Reden genoeg om erover na te denken. En ik zou Annemiek niet zijn als ik daar vanmorgen tijdens het hardlopen niet mijn hoofd over aan het breken was. Want wat ik nou belangrijk?! En hoe kan het nu dat de visie op schoonheid hier zoveel verschilt van de westerse wereld. Zou er nu gewoon iemand met heel veel aanzien hier geweest zijn die ooit heeft gezegd: “Je bent mooi als je boven de 80kg weegt, je haar pluist en het zweet je van de kop gutst”. Welke idioot heeft in Europa dan bedacht dat je maatje 36, glanzend haar en grote blauwe ogen moet hebben en weet ik veel wat er nog meer op het lijstje moet staan… Ineens stel ik me voor hoe een Keniaan ons Europeanen hard uit staat te lachen om hoe wij in de sportschool onze schoonheid verliezen.

Hoe vaak roepen we niet dat schoonheid van binnen zit, maar weten we allemaal dondersgoed dat we toch echt wel naar het uiterlijk kijken. Toch grappig hoe zoiets ontstaat. Er moet toch iemand zijn die die maatstaf ooit gesteld heeft en iedereen is erin meegegaan. Het doet me een beetje denken aan het “kleren van de keizer”-verhaal. Nu maar hopen dat er ooit een kind opstaat dat roept dat ie toch echt in z’n nakie rondloopt en wij met z’n allen een stel idioten zijn. ;-)

Dus ik probeer een volgende keer maar te bedanken voor het compliment wanneer iemand me weer dik noemt. Maar om me vervolgens dan maar rond te eten, mijn haar te laten pluizen en mijn zweet te laten opdrogen gaat me een beetje te ver. Wat ik wel doe is ondertussen stiekem de versnelling ‘s ochtends iets hoger zetten, als ik met Loes richting strand ren… Want ik moet over 3 weken weer terug naar Europa.

En tja, ik blijf wel een Hollander en dat kind dat in Europa op zou staan om te roepen dat we allemaal hartstikke gek zijn had denk ik ouders die geen kinderen wilden… ;-)

Goed, genoeg slap gelul. Ik ga me klaarmaken. We hebben zo een afspraak met Madam Kabuge, de headmaster van Utange Primary School om morgen (de activiteitendag)door te spreken.
Vanavond meer!

Xx Miek

  • 21 December 2010 - 06:38

    Pa:

    Er is geen uitnemende schoonheid zonder iets vreemd in de proporties.

  • 21 December 2010 - 06:39

    Hettie:

    Goedemorgen.....1e , ga nu even lezen en reageer straks nog een keer.

    Hettie

  • 21 December 2010 - 06:40

    Pa:

    Er is een verschil tussen charme en schoonheid. Een mooie vrouw is er een die ik zie, een charmante een die mij ziet.

  • 21 December 2010 - 06:47

    Hettie:

    Jammer, er was met net iemand voor.......loop je voor mij ook een extra rondje????
    Want hier is het inderdaad te koud en ik ben inderdaad te druk...boodschappen doen voor de Kerstdagen....en pure chocolade kopen voor als je terugkomt.

    Hettie


  • 21 December 2010 - 06:48

    Jantine:

    Ik weet bijna zeker dat je bij het schrijven van ontploft haar, aan een film dacht haha xx

  • 21 December 2010 - 07:16

    Hanneke :

    Hey Miek, Goedemorgen!

    Als ik het zo lees denk ik er is niets geweldiger dan Kenia :-). Daar mogen onze onsjes een beetje meer zijn en een kilootje extra (of meer) achh!!!! WAUWWWWWWWWWW! ik wist niet dat het bestond, hahaha. Vol zelfvertrouwen dankzij jou ga ik zo maar fijn zwemmen (op werk) kijken of ik het gevoel kan behouden haha.
    Geniet van je dag!

    Een vette zoen tot besluit.

  • 21 December 2010 - 20:10

    Annemiek:

    Hahaha Jantine...

    (Alles is) Liefde is... dat je met lekkende melk tieten en ontploft haar naast iemand op de bank zit die je nog steeds sexy vindt...


  • 21 December 2010 - 21:24

    Kim Van Hoorn:

    Ik denk dat ik ook maar imigreer naar kenia, is er nog een plekje vrij daar ?!;-)
    Xxx kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 135481

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: