Blog 72: Medicijnman, tropendokter of kwakzalver?! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Blog 72: Medicijnman, tropendokter of kwakzalver?! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Blog 72: Medicijnman, tropendokter of kwakzalver?!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

12 Januari 2010 | Kenia, Nairobi

Malaria, Bilharzia, Knokkelkoorts, Buiktyfus, TBC, Geelzucht en ga zo nog maar even door.. Al die gekke tropenziektes.. Je kunt ze allemaal oplopen hier..

Ik wil nog niet te hard juichen, maar op die stomme voedselvergiftiging (en wat standaard dingen) na, ben ik verder helemaal gezond gebleven!!! Natuurlijk heb ik daar wel één en ander voor moeten doen (en laten). Voor ik vertrok heb ik namelijk een lekker cocktail van spuiten gehad en ik heb inmiddels al 14 malariapillen achter de kiezen..

Lariam is het meest gebruikte malariapreventiemiddel, maar ook degene met de meeste bijwerkingen. Als ik de bijsluiter moet geloven ga je er onwijs van dromen en kun je er zelfs psychotisch van worden.. Héél fijn!
De eerste weken heb ik echt onwijs last gehad van slapeloze nachten, en stond ik echt op het punt te stoppen.. Maar op den duur ging het beter..

Een paar dagen terug vroeg Bart (collega) me op een wensbriefje hoe het ging met de pillen en hallucinaties, en ik moet zeggen dat het nu echt prima gaat! De slapeloze nachten heb ik nu eerder van de hitte… ;-)

Verder ben ik echt de medicinman van ons drieën, voor ik vertrok wilde ik op alles voorbereid zijn. En dus mailde ik een week voor vertrek een lijst met pillen, pleisters en al het andere wat we hier in de rimboe maar nodig konden hebben..
De lijst werd met de minuut langer, omdat ik alle rampscenario’s door mijn hoofd liet gaan en op een gegeven moment werd het zo gek dat ik een mailtje van Fran kreeg met daarop: KAPPEN NOU MIEK, we gaan geen apotheek beginnen! ;-)

In Nederland zul je mij niet snel een paracetamol zien nemen wanneer ik hoofdpijn heb. Ik drink dan liever de kraan half leeg, omdat ik echt een hekel heb aan medicijnen. Als ik niet perse pillen hoef te gebruiken dan doe ik het niet..
Toch wilde ik hier gewoon op alles voorbereid zijn en dus pakte ik naast AL mijn spullen ook twee tasjes met pillen, voorlichtingsboekjes en verder ALLES wat je maar kunt bedenken op gebied van preventie en EHBO in..

Hier in Kenia zijn ze héél makkelijk in het geven van medicijnen. Antibiotica wordt zonder er echt over na te denken voorgeschreven en is zelfs zonder recept of diagnose te verkrijgen. Ook worden hier veel sneller zware medicijnen toegediend.. En de medicijnen zijn hier (in vergelijking met Nederland) ook spotgoedkoop! In het binnenland zijn er ook veel mensen die zichzelf “kruidendoker” of “medicijnman” noemen.. (je kunt ze ook kwakzalvers noemen ;-))

Deze medicijnmannen gebruiken veel medicijnen uit de natuur. Zo gebruiken de Masai bepaalde boomsoorten voor vruchtbaarheid en “geneeskrachtige kruiden” tegen bijvoorbeeld hoofdpijn.. Deze kruiden staan in hoog aanzien: niet alleen zijn ze goedkoop te krijgen, maar men denkt ook dat ze effectiever zijn dan farmaceutische producten..
Of het werkt, weet ik niet. Maar wanneer je ergens in gelooft, kan er heel veel, denk ik zo! De Keniaan vindt in ieder geval eerder zijn weg naar de kruidendokter dan naar de huisarts..

Kenia kent natuurlijk ook zo zijn “ontspannings- en pepmiddelen”, zo roken ze hier regelmatig een blowtje (ook al is dat hier niet toegestaan) en kauwen ze allemaal Miraa (Qat), de enige “drug” die legaal verkrijgbaar is. Het gaat om een takje waar je op moet kauwen en waar je dan relaxed of juist energiek van wordt..
Hele avonden lang zitten ze dan met zo’n takje in hun mond, en maar kauwen.. Ik vind er echt geen reet aan en het heeft voor mij hetzelfde effect als een blikje red bull.. Ik krijg er alleen maar zere tanden van.. Daarnaast vind ik het echt smerig!! En ach, ik ga al genoeg spacen van die malariapillen ;-)

Uiteraard blijkt nu aan het eind van de reis dat we de helft van mijn twee pillentasjes niet nodig hebben gehad.. Maar.. ik heb wel nooit “nee” hoeven verkopen wanneer IEMAND ook maar om IETS vroeg, op het gebied van ziek zijn of pijn hebben..

En daarnaast levert het ook weer leuke verhalen op..
Zo had Marloes nadat er een motor tegen haar knie aan was gereden, daar erg last van. Ik had nog een zakje tijgerbalsem in mijn EHBOtas zitten en wilde het aan haar geven. Toen ik het pakte, kwam ik erachter dat het zakje lekte, en dus veegde ik de klodders eerst van het zakje af en gaf het aan Marloes, die meteen vol enthousiasme begon te smeren..
Ze was helemaal blij, voelde de zalf er al intrekken en voelde zich al een stuk beter..
Toen ik haar later nog een beetje wilde geven, pakte ik het zakje opnieuw en ging opzoek naar de opening.. Maar die kon ik niet vinden..

Later bleek dat het zakje helemaal nooit open was geweest en dat de klodder die op het zakje zat dus iets heel anders was.. namelijk dempozalf die uit een potje was gesmolten door de hitte..
Marloes had dus gewoon dempozalf op haar knie zitten smeren…

Zo zie je maar, het zit gewoon tussen je oren.. Dus die medicijmannen, tropendokters en kwakzalvers kunnen mooi hun biezen pakken.. De volgende keer als ik koorts heb, stop ik gewoon (op z’n Masai’s) een kastanje o.i.d. in mijn mond en denk ik gewoon heel hard dat het helpt.. Dan komt het vast goed!!

  • 14 Januari 2010 - 15:49

    Hettie:

    Ik zie allemaal enge ziektes voorbijkomen....dus ik ga maar eens snel lezen, maar ja het blijft strijd voor die eerste plek

  • 14 Januari 2010 - 15:51

    Sleeuwijk:

    Hey miek,

    de groetjes van je moeder, annie, leo en Ilse

  • 14 Januari 2010 - 16:36

    Pa:

    Men laat geen fruitmand bezorgen bij een zieke groenteboer.

  • 14 Januari 2010 - 18:01

    Ankie:

    Hahaha, of je neemt een pepermuntje als je hoofdpijn hebt, i.p.v. een paracetamol.

    xx

  • 14 Januari 2010 - 18:02

    Laela:

    Die miraa is dus gezien de foto niet echt goed voor je tanden?

  • 14 Januari 2010 - 18:26

    Kim:

    Een gewaarschuwd mens telt voor 2 :-) haha!
    Ik neem ook altijd alles en meer mee.

    Kus

  • 14 Januari 2010 - 18:27

    Jantine:

    Hee miek;)

    Het lijkt wel of je een kind troost die aan het huilen is, als je over iets anders begint stopt het vaak ook met huilen;)

    Xx

  • 14 Januari 2010 - 22:22

    Paula:

    kwa pillen lijk je misschien dan toch op oma.. die slikt ook altijd 3000 paracetamol per dag.. hahaha:P
    maar ja, je kan maar beter te veel bij je hebben dan te weinig!
    (heb ik ook altijd last van.. overal en altijd te veel bij je hebben....)

  • 15 Januari 2010 - 08:01

    Kim Van Den Berg:

    Nooit aan gedacht om de opleiding verpleegkunde te gaan doen?? Of word jij de medicijn vrouw van het KVT???? HIHI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 135522

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: