Blog 80: Wat neem ik mee en wat laat ik achter? - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Blog 80: Wat neem ik mee en wat laat ik achter? - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Blog 80: Wat neem ik mee en wat laat ik achter?

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

20 Januari 2010 | Kenia, Mombassa

Ik weet nog dat ik ooit een keer terugkwam van een kamp en vond dat ik wat souvernirs mee moest nemen voor thuis. Voor mijn moeder kocht ik een plantje, voor mijn vader douchegel, voor mijn zusje en beeldje en voor mijn broer een heeele lange kauwgumstok..
De douchegel was ik vervolgens vergeten, het plantje was in mijn tas halfvergaan en omdat ik op de terugreis trek gekregen had, was er van de kauwgomstok niet zoveel meer over..

Eenmaal thuis stond ik daar dus met een beeldje dat mijn moeder en zusje maar moesten delen, een halve kauwgomstok voor mijn broer en mijn vader heb ik maar een dikke kus gegeven..
Toch vonden ze het helemaal niet erg, ze waren blij dat ik er weer was en dat ik een leuke tijd had gehad..

Souvenirs verkopen ze hier in Kenia volop. Er is geen strand waar geen beachboys rondlopen met beeldjes, sierraden en schelpen. En op elke markt vliegen de petjes, t-shirts en andere souvenirs je om de oren..

Ook ik ben natuurlijk volop aan het shoppen geweest, zowel voor mezelf als voor het thuisfront..
Maar de tastbare souvenirs zijn lang niet zo kostbaar als de andere dingen die ik allemaal mee mag nemen uit Kenia.. (En gelukkig wegen die ook niets, anders zou ik het niet meer in m’n koffer krijgen..) ;-)

Alle gebeurtenissen, ervaringen, levenslessen en indrukken zitten in mijn hoofd en hoop ik nooit meer te vergeten. Gelukkig zijn er wat foto’s die de herinneringen weer op zullen roepen, heb ik recepten van het eten, om af en toe de sfeer weer te proeven en weet ik de namen van de artiesten om me op z’n tijd weer eens terug te wanen op de Keniaanse dansvloer.

Maar ondanks dat ik veel meeneem, laat ik ook veel achter..
Uiteraard de plek en de leuke mensen. Tot mijn grote vreugde een aantal kilo’s, mijn halfvergane schoenen en natuurlijk het heerlijke weer (en daarmee ook het feit dat mijn haar daardoor zo mooi krult).

Ik kan geen strandwandeling meer maken op Nyali beach, geen duik nemen in de Indische oceaan, niet meer op huisbezoek in Shanzu, en bijkomen onder de grote boom bij Utange Primary school is er ook niet meer bij. Geen Harisson meer die me bij de poort groet elke morgen en geen gezoen meer met mensen aan wie je je voorstelt.

Maar daartegenover staat dat ik straks weer lekker met mes en vork kan eten, met een bak Lays chips op de bank kan kruipen om alle gemiste afleveringen van desperate housewives, voetbalvrouwen en al die andere heerlijke serie ste kijken, tijdens het uitgaan weer fatsoenlijke wijn drinken en goede muziek horen, aan de rechterkant van de weg rijden, een boterham met oude kaas eten, weer veilig over kunnen steken…

en het aller belangrijkste.. Jullie allemaal weer zien!

Het verhalen schrijven ga ik nog missen, ik zal er morgen nog 1 schrijven als ik terug ben over de terugreis, maar dan stop ik ermee.. “mieksreis.waarbenjij.nu” is de afgelopen 3 maanden mijn domeintje geworden en ik ben er van gaan houden mijn verhalen met jullie te delen.
De lieve, grappige en eerlijke reacties van jullie hebben mijn verblijf en alles daaromheen een stuk aangenamer gemaakt, het voelde af en toe net alsof jullie ook een beetje hier waren!
Ik heb nog lang niet alles verteld, en zal het meeste daarvan ook niet in woorden uit kunnen drukken. Maar sommige dingen hoef je ook niet te delen, die zijn voor jezelf. En juist al die souvenirs gaan mee in mijn rugzak en krijgen thuis een mooi plekje, in mijn hoofd en in mijn hart.

Bedankt allemaal!!

Nu ga ik afsluiten, mijn koffer is gepakt en over een kwartier worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht..
De laatste blog is een feit en ik zie jullie allemaal in Nederland weer!

Een heeeeeeele dikke kus
En tot snel in Nederland!

Sawa Twende.. (klaar ermee)

  • 20 Januari 2010 - 10:56

    Agnes:

    Hoi Miek,

    Ben nu toch wel benieuwd om je weer te zien hoor. Alvast een goede reis

  • 20 Januari 2010 - 12:13

    Pa:

    De kunst van het schrijven bestaat vooral hierin ons te doen vergeten dat je woorden gebruikt. Jou is dat gelukt!

  • 20 Januari 2010 - 13:19

    Kim Van Den Berg:

    Miek het is je geluk, je hebt het hem maar mooi even gefixt. Ik ben trots op je!!!!
    Ik wil jou bedanken voor je ontzettend mooie verhalen en eerlijke en kritische blik.
    Zelfs ik kan zeggen dat je voor mij een inspiratie bron bent geweest en me met momenten aan het denken hebt gezet. Ik zal je blog's gaan missen!
    Ik zie je snel!!
    dikke kus kim

  • 20 Januari 2010 - 13:36

    Helma:

    Lieve Annemiek

    Ik hoop dat je een goede terugreis hebt gehad. Ik wil je bedanken voor al een fantastische blogs, ongelooflijk hoe treffend jij kunt schrijven. Je heb me geraakt! Bedankt voor het stukje Kenia dat je me hebt laten zien!
    Dikke knuffel en ik hoop tot ziens!

  • 20 Januari 2010 - 14:36

    Noortje:

    Ik vind dat het jou juist goed is gelukt je ervaringen op te schrijven. Soms was het echt even alsof ik er ook bij was geweest.:)
    Goede reis! En tot snel :D

  • 20 Januari 2010 - 14:51

    Ankie:

    Een hele goede reis toegewenst!!:D

  • 20 Januari 2010 - 14:52

    WIL:

    hoi Annemiek

    Je verslagen weer met veel intresse gelezen. Ik zal dit missen.
    Maar het is ook weer fijn om naar huis te komen met al je dierbare herinneringen.
    Goede thuis reis en ik hoor van je moeder of je reis voorspoedig is geweest.
    Groet wil

  • 20 Januari 2010 - 15:12

    Paula:

    nou ik moet toch ook nog even zeggen dat ik het echt heel erg knap van je vindt dat je elke dag weer een verhaal kon schrijven! Echt heerlijk om zo een beetje bij te blijven, dat maakt het thuis weer wat makkelijker dat we nu een beetje mee kunnen praten.. En er blijft nog zát over!!

    tot in NL
    dat wordt gelijk chipsen, drop eten kaas eten uitgaan enz enz !!

    xx En een goede reis voor jullie!!


  • 20 Januari 2010 - 18:01

    Jolene :

    Hey Miek,

    Als je dit leest ben je al thuis. Raar eigenlijk als ik dit zo typ. Het woord thuis is voor ons zo van zelf sprekend geworden maar jij zal er toch ook wel weer naar uitgekeken hebben. Dus bij deze Welkom thuis :D

    xx Lien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 3691
Totaal aantal bezoekers 135346

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: