Blog 69: Not only the Dutch are crazy… - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Blog 69: Not only the Dutch are crazy… - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Blog 69: Not only the Dutch are crazy…

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

09 Januari 2010 | Kenia, Eldoret

Engelsen staan vaak bekend als zuiplappen, Russen ook, en wij Hollanders kunnen er ook wel wat van.. Tijdens een weekend weg met vrienden in Duitsland werden wij tijdens de eerste avond al “die Crazy Holländer” genoemd .. En hier in Kenia hebben we ook al regelmatig te horen gekregen dat we echt GEK zijn!!

Ik zal het maar als een compliment opvatten ;-)

Al vanaf dag 1 in Kenia heb ik een “probleem” met uitgaan.. Ik heb namelijk nog steeds geen drankje gevonden dat ik echt lekker vind.. Nou is dat natuurlijk geen wereldprobleem, maar toch wel een beetje jammer.. Marloes werkt namelijk de hele avond halve liters Tusker naar binnen en Francis is verzot geraakt op de flesjes White Cap, twee populaire Keniaanse bieren..
Ik lust geen bier, en de wijn hier is écht niet te zuipen (of ik ben gewoon teveel verwend door de wijn van m’n pa).. Cocktails kennen ze hier niet in discotheken.. en wie denkt dat je in een land als Afrika toch wel “Safari” in je colaatje moet kunnen bestellen, heeft het mis..
Ze kennen hier dan wel weer Amarula, de Afrikaanse (en betere) versie van Bailey’s, maar om dat nu de hele avond te drinken (en dat heeft voor mij ook hetzelfde effect als de hele avond melk drinken)… En van wodka word ik echt zoooo snel dronken!!

Gevolg is dus dat ik tijdens het stappen drie opties heb..
1. Ik zit als sober mens met twee lallende Hollanders opgescheept (wat natuurlijk ook wel weer héél grappig is)
2. Ik moet de hele avond iets drinken wat ik niet lekker vind (mijn minst aantrekkelijke keuze)
3. Ik moet er vrede mee hebben dat ik binnen een uur denk dat ik net zo goed kan dansen als de Afrikanen en iedereen ineens zóóó aardig vind (wat natuurlijk voor de anderen weer leuk is)..

Ik heb er maar voor gekozen elke optie een beetje gelijkmatig te verdelen.. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben in ‘t leven… ;-)

Maarree… wij Hollanders zijn niet de enigen die soms echt debiel zijn..
Want die Kenianen kunnen er ook wat van!!

Drinken en de Kenianen gaan namelijk soms iets té goed samen.. Het valt me op dat in Kenia de mensen in het weekend helemaal loskomen, vooral als het gaat om 30-plussers.. Allemaal heel gezellig natuurlijk, maar de andere (en mindere) kant is dat ze het allemaal niet zo nauw nemen met drinken en rijden.. Van een BOB hebben ze hier nog nooit gehoord, en die 0,5 promille wordt door iedereen overschreden.. Want: Wat een onzin, je gaat juist béter rijden als je gedronken hebt.. (yeah right!)

Kenianen vinden het ontzéttend gezellig om samen met ons aan de borrel te gaan. Als ze je wat te drinken aanbieden is het de bedoeling dat je een alcoholisch drankje neemt… Wanneer je dan water besteld, zijn ze eigenlijk een beetje beledigd..

Vanmorgen stond ik om 07.00 uur op, want… we zouden naar Lake Bogoria gaan. Gisteravond waren we wezen stappen en Edwin stond erop dat ik (ook al vond ik echt niks lekker) ook wat zou drinken.. Ik heb de hele avond Redd’s zitten drinken.. Een soort Bacardi Breezer, en iets wat ik tot nu toe wel het lekkerste vind hier in Kenia.. Gelukkig zat het in een blikje en kreeg ik het niet in een flesje met een rietje en een paraplu’tje.. anders had ik me net een 14-jarige gevoeld.. ;-)
Gevolg is wel dat ik deze ochtend een beetje een kater heb.. Dat belooft wat, want we hebben een behoorlijk lange rit voor de boeg naar Bogoria..

Edwin had ons gezegd ons om 08.00 uur op te halen, en dus zat ik om 07.30 uur braaf aan het ontbijt.. Toen het busje van Edwin pas om 09.00 uur voorreed baalde ik toch wel een beetje.. had ik mooi een uur langer mijn roes uit kunnen slapen..
Maar goed, dat mocht de pret niet drukken, we gingen vandaag wat leuks doen en slapen kon ik vanavond wel weer.. In het busje maakte ik kennis met Grace, Edwin’s vrouw en Dotty en Leo, twee vrienden die ook mee zouden gaan naar Bogoria.. Wat een gezelligheid.. ;-)

Na nog geen 15 minuten in het busje kwam de koelkist tevoorschijn.. Francis vond het práchtig, maar ik moest er even aan wennen.. Het was nog geen 10.00 uur in de ochtend en deze mensen begonnen al aan de wodka, Tusker en wijn.. Edwin had speciaal voor mij Redd’s ingeslagen.. of 12 blikjes genoeg was?!?!
Euh.. nee bedankt, misschien later… Heb je ook water? (En een paracetamol?!)

Toen we bijna in Bogoria aankwamen, was de sfeer achterin het busje gestegen tot het “lal-niveau”.. Ik kon er de lol nog wel van inzien, al die gekke Kenianen.. Maar toen Edwin (de chauffeur) ook aan het bier begon, vond ik het allemaal niet zo leuk meer.. Zeker gezien het feit de weg echt niet is zoals we in Nederland gewend zijn..
Op zo’n moment gaat er bij mij echt een knop om.. Ik vind het echt niet leuk, maar dan kan ik niet anders dan “de verstandigste” zijn.. En dus heb ik het stuur overgenomen en heb ik verder door het park heengereden.. Echt leuk vond ik het niet om "het heilige boontje" te zijn. Maar ik was ook weer niet van plan uiteindelijk IN het meer van Bogoria te eindigen, of in één of ander ravijn.. Nee, daarvoor hou ik teveel van mijn leven!!

Achterin het busje werd het met de minuut gezelliger.. en nu ik me niet meer druk hoefde te maken over of ik veilig aan zou komen op plaats van bestemming, kon ik de lol er ook wel weer van inzien..

Want wat een debielen zeg!! Hahaha!

Al met al was het uiteindelijk een leuke dag, Lake Bogoria is echt PRACHTIG!! (zie de foto’s) En ik vind het toch ook wel weer stoer dat ik met dat busje over de ruige weggetjes heb gereden.. Het is immers wel weer een ervaring!!!!

Maarre.. volgende keer betaal ik wel voor een taxi..

  • 12 Januari 2010 - 13:59

    Sandrien:

    Lijkt mij inderdaad ook geweldig! Een beetje crossen in zo'n busje :-)
    groetjes!

  • 12 Januari 2010 - 14:02

    Annemiek:

    Zo Sandrien, jij bent wel héél snel!!

  • 12 Januari 2010 - 14:20

    Hettie:

    Ook dit is jou wel toevertrouwd.

  • 12 Januari 2010 - 14:30

    Laela:

    mooi verhaal weer zeg, haha

  • 12 Januari 2010 - 14:34

    Ma:

    Ik kom net in het raam kozijn van je kamer een fles fiero martini tegen moet ik die bewaren. Ik ben bijna klaar met de poets.

  • 12 Januari 2010 - 14:36

    Kim:

    hahaha!

  • 12 Januari 2010 - 14:52

    Sandrien:

    Ik heb inmiddels al bijna 4 weken vrij. Heb dus niks anders te doen dan achter mijn computer te zitten wachten op jouw verhalen zodat ik eerste kan zijn ;-)

  • 12 Januari 2010 - 15:14

    Noortje:

    Nou, die suffe Kenianen, ik zou er van aan de drank gaan ;)

  • 12 Januari 2010 - 16:14

    Ankie:

    Wel een beetje respect voor een 14 jarige!! (al ben ik dan 13... maarja... net zoiets)

    Haha,
    xx
    Ankie:D

  • 12 Januari 2010 - 17:10

    Pa:

    Iemand die slechts water drinkt, heeft wat te verbergen voor zijn medemens.

  • 12 Januari 2010 - 17:44

    Paula:

    ach ja... als er maar alcohol in zit :P hahaha:D

  • 14 Januari 2010 - 07:57

    Kim Van Den Berg:

    TJA er moet er een de verstandigste zijn, toch leuk een beetje crossen door de wildernis daar, lachen elke belevenis is weer een ervaring moet je maar denken!!!
    Dat lekkere rosetje houd je van mij wel te goed, oke????
    doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 135523

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: