Blog 66: Dingen die gezien willen worden.. - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Blog 66: Dingen die gezien willen worden.. - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Blog 66: Dingen die gezien willen worden..

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

06 Januari 2010 | Kenia, Eldoret

Hallo Allemaal!!

Super leuk dat jullie allemaal zo enthousiast blijven reageren.. Zelfs na een hele stoot blogs :-)

Ik kan hier helaas geen foto's op internet zetten, omdat Francis het kabeltje van zijn fotocamera is vergeten :-S Maar.. zodra het kan zet ik ze erop.. Worden jullie lekker NOG jaloerser, hahaha..

Na een reeks blogs met opsommingen over wat ik allemaal gedaan en gezien heb, wordt het weer eens tijd voor wat anders. (Kan me voorstellen dat dat die opsommingen een beetje beginnen te vervelen en ik wil als ik terug ben natuurlijk ook nog wel wat te vertellen hebben ;-))

Ongeveer een maand geleden zat ik tijdens het uitgaan te praten met een Europees meisje dat met de familie van haar vriend op vakantie was in Kenia. Van tevoren had ze best zin om te gaan, maar nu ze er eenmaal was vond ze het VERSCHRIKKELIJK! Ze klaagde werkelijkwaar over ALLES. De mensen, de drukte, de cultuur, de hitte enz. Ik begreep er toen echt niks van.. Haar vriend had haar OVERAL mee naar toe genomen: Nairobi, Rift Valley, op safari in Tsavo West en noem maar op. Ik dacht nog: Wat een verwend nest ben jij! Ze zat alleen maar te klagen en chagrijnig te kijken..

Nu ik zelf al die dingen mag bekijken en meemaken zou je denken dat ik haar alleen nog maar stommer vind, want HOE KUN JE NOU CHAGRIJNIG WORDEN VAN AL DAT MOOIS?!?!?
Maar... ik heb de laatste dagen natuurlijk met al die reisuurtjes in de auto, matatu, bus en file véél te veel tijd gehad om na te denken over alles en daarom kan ik me ineens wél goed in haar verplaatsen..

Wanneer ik de trip die ik nu maak gedaan had in de eerste twee weken van mijn verblijf in Kenia, had ik er nooit zo van genoten als ik nu doe, dat weet ik echt zeker. Dan had ik de busreis van Mombasa naar Nairobi een regelrechte RAMP gevonden, was ik in Nairobi doosbang geweest, zou ik kasverbrand zijn in de zon, GEK geworden zijn van de drukte en denken dat ALLE Kenianen me wilden oplichten..
Stel je voor dat je dan ook nog elke dag ergens heen moet en ook nog eens alles leuk moet vinden (en natuurlijk lief moet blijven lachen)...

Nee.. ineens begrijp ik deze meid ergens wel.. Waarschijnlijk deed ze de hele tijd al niks anders dan doen alsof ze het allemaal FANTASTISCH vond en had ze nu gewoon even geen zin om aardig te doen en moest ze gewoon even lekker klagen (ze lijkt mij wel ;-))

Natuurlijk is dit mijn eigen interpretatie en hoeft het ook niet zo te zijn (misschien was het wel gewoon een verwend nest, haha) Maar waar het om gaat is dat ik me ineens realiseer dat het heel goed kon zijn dat ik er in haar situatie net zo bij had gezeten.

Het is precies goed dat ik deze rondreis op dit moment maak. Juist omdat ik nu genoeg gewend ben aan het weer, de mensen en de drukte. Ik loop niet meer de kans te verbranden, ben gewend aan de drukte en kan gewoon genieten van het lokale eten zonder vervelende gevolgen.. en geloof me diaree op een openbaar toilet (lees: gat in de grond) in Kenia is écht geen pretje ;-)
Doordat al die "zorgen" wegvallen en ik me niet erger aan dingen kan ik optimaal genieten van alles om me heen!! (Dus Pia, hoe relaxt ik ook klink.. ik ben écht flink onder de indruk van al die dieren en al dat moois!!!)

Maar het belangrijkste is dat ik Mombasa even achter me heb gelaten. Mombasa dat 2 maanden lang mijn "hometown" was, waar ik veel leuke mensen heb leren kennen en waar ik me eigenlijk wel een beetje té goed thuisvoel.
Nu ik een paar dagen weg ben, mis ik het best wel en daarom is het goed dat ik er alvast aan wen er niet meer te zijn.

Op dit moment zijn we dus in Eldoret, wat een beetje 't Gooi van Kenia is. Midden in Rift Valley. Edwin heeft ons al heel wat laten zien, maar er is nog véél meer! We blijven hier dus nog wel even.. En het maakt me eigenlijk niet meer uit wat we nog gaan doen.. We hebben al zoveel gave dingen gedaan dat ik er al volop van genoten heb..
Nee, mij zul je niet horen klagen.. en al helemaal geen chagrijnig gezicht zien hebben! (al vind ik mezelf al wel een beetje een verwend nest, met wat ik allemaal al heb mogen zien en doen..;-))

Zo, het is weer een heel verhaal geworden, maar ik wil nog even dit schrijven:

Vandaag begon de dag namelijk met een wensbriefje met de volgende tekst: "Jij hebt de dingen niet nodig om te zien, de dingen hebben jou nodig om gezien te worden.."
Ik realiseer me na het schrijven van deze blog pas hoe dit briefje weer perfect aansluit op waar ik mee bezig ben geweest vandaag.. Het is zo dat al het moois in Kenia ons nodig heeft om gezien te worden. Maar het gaat niet alleen om dingen die echt zichtbaar zijn.. Ik wil niet heel sentimenteel overkomen, maar het is echt zo dat ik nu ik weg ben, dingen uit Nederland echt ben gaan waarderen (en dan praat ik niet alleen over de frikandel speciaal van Laela, haha).. Alles sluit nu gewoon perfect op elkaar aan.. Nu eerst nog even lekker een paar dagen reizen en genieten, dan nog een week om afscheid te nemen van alles en iedereen in Mombasa en Shanzu.. En dan weer in het vliegtuig.. terug naar HUIS.... (maar gelukkig is het nog niet zover ;-))

"Je realiseert je pas wat je mist als het er niet meer is". En zo is het nu met Mombasa, maar zo is het al een paar weken met Nederland (wat toch echt het meest mijn "hometown" is)..

Pff..het wordt tijd dat ik weer wat ga doen, want ik heb weer veel te veel tijd om na te denken!! ;-)

Tot morgen!

Xx

  • 08 Januari 2010 - 10:26

    Bart:

    de laatste loodjes wegen het zwaarst !!!! ha ha

  • 08 Januari 2010 - 10:27

    Bart :

    o ja hetty, kim en sandrien

    bart nr 1, ha ha

  • 08 Januari 2010 - 10:54

    Linda:

    Hey Annemiek,

    Wat is de tijd enorm snel voorbij gegaan de laatste weken. Ik kan me haast niet voorstellen dat je over niet al te lange tijd weer op het KVT rond loopt laat staan dat jij dat besef al heb. Geniet volop de laatste weken en tot snel!!

    Liefs

  • 08 Januari 2010 - 11:13

    Pa:

    Sometimes you are the windshield....sometimes you are the bug.

  • 08 Januari 2010 - 11:57

    Laela:

    Zo mooi om je persoonlijke groei terug te lezen in je verhalen en.....ik ben fan van je pa.

  • 08 Januari 2010 - 12:50

    Paula:

    Toch niet helemaal de Keniaanse stijl overgenomen..;)

  • 08 Januari 2010 - 14:15

    Marloes:

    Shit miek,
    Ik hoorde vanochtend in een liedje van Blof (volgens mij) diezelfde zin 'je realiseert je pas wat je mist als het er niet meer is'.. Toeval bestaat niet.
    Ik mis Kenia. En ik mis jullie. We kennen elkaar nog maar zo kort, maar het was zo bijzonder om daar samen te zijn!

  • 08 Januari 2010 - 14:52

    Hettie:

    Ik heb een donkerbruin vermoeden, dat het niet bij deze reis blijft.

    ps: Bart wanneer zou jij ook alweer trakteren?, of moeten we gewoon wachten op de beschuit met muizen?

    Weet je al Annemiek dat ze hier een tekort hebben aan strooizout en dat ze overstappen op...badzout!!!!

  • 08 Januari 2010 - 19:24

    Kim Van Den Berg:

    Hettie, ik sluit me volledig bij jou aan wat Bart betreft......
    Maar ben trots op het KVT er word goed gereageerd hoor!!

  • 09 Januari 2010 - 08:56

    Kim Van Gent:

    Hey meis,
    wel grappig, hoe jij je iedere keer verbaast over de nog steeds enthousiaste reacties. Terwijl ik me blijf verbazen over jouw nog steeds enthousiaste blogs.
    Ik had nooit verwacht dat ik daadwerkelijk alles zou lezen, maar je schrijft echt onwijs leuk.
    Blijf dat zeker doen en blijft zo enthousiast over alles.
    Geniet er nog even van!

  • 09 Januari 2010 - 17:25

    Jolene :

    Hey Miek,

    gister en eer gister 2 keer bolg 65 geschreven vandaag 67 hea hahaha. na al die avond diensten ben ook ik nu weer helemaal bij gelezen. Geniet daar nog maar even lekker van al het mooi's wat je nog te zien krijgt en geniet heel veel van de zon want hier is het mega koud en sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw

    tot snel xx Lien

  • 10 Januari 2010 - 13:19

    Ria:

    Annemiek,
    Tot nog toe heb ik genoten van alle blogs die ik gelezen heb
    Wat een bevoorrecht mens ben jij dat je dit allemaal mee kan maken.
    Ik ben net als Vera een collega van je moeder.
    Ik wens je nog een paar hele fijne weken in Kena.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 135506

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: