Blog 17: Zo zijn onze manieren! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Blog 17: Zo zijn onze manieren! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Blog 17: Zo zijn onze manieren!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

19 November 2009 | Kenia, Nairobi

Momenteel ben ik een boekje aan het lezen over gewoonten en etiquette in Kenia. Erg grappig, want als ik dit boekje moet geloven ben ik in de ogen van de Keniaan best wel een “aso”!
Ik eet namelijk mijn bord niet altijd leeg, denk er niet altijd aan om mijn zonnebril af te zetten in gezelschap, heb niet altijd zin om “gezellig” terug te praten en geef als vrouw zijnde een veel te stevige hand.. (Maar ja, dat is nu eenmaal een familietrekje..)
Verder bleek uit één van mijn vorige blogs ook al dat ik niet zo “aanrakerig” ben, zoals ze hier wel gewend zijn (zie blog 14)..

Vandaag liepen we op het strand even lekker uit te waaien, en toen kwam er zo’n beachboy naar me toe. Ik had daar écht even helemaal geen zin in en liep hem dus gewoon voorbij. Maar hoe meer ik hem negeerde, hoe meer hij mijn aandacht wilde.. Nou is dat nou niet bepaald slim om te doen als ik ergens écht geen zin in heb, want dan word ik echt een heethoofd en op een gegeven moment had ik zin om hem de zee in de duwen.. (die Kenianen halen écht het beste in mij naar boven!! ;-))
Net las ik dus ik in dat boekje dat je beter gewoon vriendelijk kunt glimlachen en bijvoorbeeld kunt zeggen dat je liever alleen wilt lopen, dan dat je ze negeert. Negeren is namelijk erg onvriendelijk!!!
Goh.. dat wist ik nog niet.. Dat is in Nederland natuurlijk ook zo! Verschil met hier is alleen dat de Keniaan zich door het negeren alleen maar meer geneigd voelt contact te maken… Schijnt…
Ik steek dus zeker wel wat op van dat boekje, maar door te ervaren leer ik de cultuur en alles wat daarbij hoort hier ook steeds beter kennen.
Als namelijk iets niet gaat zoals ik het wil word ik vaak wat grimmig. Mijn ouders, Bart en Jantine zullen wel beamen dat wanneer ik mijn zin niet krijg, ik niet zo heel veel geduld heb.. Hier in Kenia bereik ik daar dus echt hélemaal niks mee! Ik citeer: “Als iets niet helemaal naar wens verloopt, zijn geduld, humor en rustig bepraten dé manier om dingen voor elkaar te krijgen - ongeduld en agitatie werken averechts. Hakuna Matata (geen problemen)” Kijk, daar kan ik nog wat van leren! ;-)

Wat betreft de warmte pas ik me wel steeds meer aan aan de Keniaanse cultuur en is het “pole pole” (langzaamaan) inmiddels steeds meer op mij van toepassing.
Toch loop ik van tijd tot tijd nog wel tegen de lamp en ben ik nog véél te gehaast met dingen. Zo ging ik vandaag op de fiets boodschappen doen. Ik had natuurlijk weer veel te veel gehaald en kon dit eigenlijk allemaal niet in mijn eentje op de fiets vervoeren. Maar ik, als zelfstandige en geëmancipeerde meid, wilde me natuurlijk niet laten kennen. Dus stond ik daar te klungelen om alles in tasjes aan mijn stuur en op de bagagedrager te krijgen. Een aantal Kenianen stond toe te kijken en vonden het blijkbaar ontzéttend grappig hoe ik daar stond te prutsen. Toen ik alles eindelijk goed en wel voor elkaar had, wilde ik op de fiets stappen. Toen kwamen de mannen ineens in actie.. Ik dacht “Ja doei, nu ineens willen jullie helpen, rot op!”. Eén van de mannen vroeg: “Are you sure you’re going to ride that bicycle? Do you need help”. Ik trok een stoer gezicht en zei (in m’n beste Engels ;-)): “No thanks!! I’m from Holland! I’m sure I can ride this bike better than you!” …
Nu verwachten jullie natuurlijk allemaal dat er iets misging…
Maar dat is lekker niet zo!! Hahahaha..
Maar ik was wel helemaal kapót toen ik thuis aan kwam! Harrison zag me aankomen en riep al meteen dat het “too hot” was voor zulke fratsen! Ik kon hem alleen maar gelijk geven!
Soms moet ik nog even leren dat ik me met dit weer niet te druk moet maken.. En daarmee bedoel ik dan dus ook met mijn “heethoofd”.. ;-)

Ik lees ook net dat eten afslaan ook echt “not done” is. Weer iets wat ik dus niet goed gedaan heb! Joan had namelijk van de week eten gekookt en bood het ons aan. Van de geur alleen al werd ik misselijk en gezien ik qua bacteriën niet zo heel veel kan hebben (met alle gevolgen van dien, geen details ;-)) heb ik dat afgeslagen.. Diep van binnen wist ik wel dat dat onbeleefd was, maar ik hoefde niet zolang af te wegen wat ik nou belangrijker vond..

Kenianen hebben dus een hoop ongeschreven regels wat betreft gewoontes e.d., maar aan de andere kant hebben wij Nederlanders die natuurlijk ook. Zo zeg ik er elke keer wat van als Francis in het openbaar een keiharde boer laat, maar dat heeft dus geen zin. Want hier is dat dus weer de normaalste zaak van de wereld..
Zo zie je maar, elk land heeft zo zijn gebruiken.. En ik moet hier in Kenia nog een hoop leren!!

En wie er nou de aso is… dat laat ik maar in het midden..

  • 19 November 2009 - 16:04

    Jantine:

    Ja miekie ik beaam het!! ik denk dat we de keniaanse regels maar bij ons thuis gaan invoeren;)
    en wat betreft de adressen, ik was klaar met typen, was het internet uitgevallen, nu is er een deel opgeslagenm maar een paar nog niet dus vanavond heb je het!!
    dikke kus Jantine (die vandaag als eerste is, sorry Kim;))

  • 19 November 2009 - 16:12

    Paula:

    wat een dingen allemaal zeg. erg handig zo'n boekje!:P

    zoals mijn lerares altijd zegt:
    'Elke gek z'n gebrek'

    xx

  • 19 November 2009 - 16:16

    Ma:

    En ik als tweede ha ha

  • 19 November 2009 - 16:16

    Agnes:

    Nou, ik herken helemaal niets van al dat korte lontjes werk (ha ha)Wij, de Karsijnsjes, zijn altijd heel geduldig en aanvaarden graag hulp van andere mensen en als iets niet gaat zoals wij dat willen nou, dan doen we het toch gewoon anders? Met een grote glimlach hoor....
    Het lijkt wel of wij uit Kenia komen...als ik dit zo lees.
    Misschien één tip: koop een grote boodschappentas!

  • 19 November 2009 - 16:22

    Hettie:

    Dan wil ik lekker als tweede (sorry Kim).
    Wat neem jij straks een rugzak vol met belevenissen mee terug naar huis.
    Hier in Tiel is het druk, vandaag met Kim gewerkt, maar elkaar bijna niet gezien....
    Blijf wel vriendelijk tegen die mooie mannen, want ook dat is een "belevenis" waar wij straks op het KVT alles van willen weten.

    Groetjes

  • 19 November 2009 - 16:24

    Hettie:

    Jammer, ik treuzel weer teveel en ben nu volgens mij zesde.

  • 19 November 2009 - 19:42

    Kim Van Den Berg:

    En jullie allemaal maar lachen, maar het gaat me echt een keer lukken om als eerste te reageren!!
    En Miek, zo sla je natuurlijk nooit een keniaan aan de haak.
    Ik sluit me volledig bij Hettie aan, ik kan het wel waarderen als je terug komt met wat sappige details!! We wachten vol verwachting af....

    Dikke kus

  • 20 November 2009 - 06:51

    Kim:

    haha, wat schrijf je toch briljant!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 135409

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: