Roestvaste vriendschap... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Roestvaste vriendschap... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Roestvaste vriendschap...

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

05 Juni 2015 | Kenia, Mombassa

Vroeger ging ons gezin in de zomervakantie altijd kamperen. Na een lánge rit in de auto met veel files richting Oostenrijk of Frankrijk, wilden mijn broer, zusje en ik het liefst even uitrusten bij de tent, maar één van de eerste (en door ons zeer gevreesde) opmerkingen van mijn vader altijd: “Ga maar vrienden zoeken!”
Dit was natuurlijk gewoon een verpakte ‘laat-mij-en-je-moeder-na-al-die-uren-alsjebliéft-even-alleen’ boodschap, maar wij wisten dan nooit zo goed wát we moesten doen. Gelukkig had ik het getroffen met mijn 1,5 jaar jongere zusje die nooit om contacten verlegen zat en waar ik vaak mooi op kon meevaren.. Pas nog vond ik een oud vakantiedagboek (ja, ook toen schreef ik al ;)) met daarin: “We zijn hier nu 1 dag en ik heb al 2 vriendinnen.”
Vrienden zoeken… wat een opdracht eigenlijk! Want hoe doe je dat? Vriendschap kun je niet afdwingen. Het is niet zo dat je op iemand afloopt en zegt: Hee! Vanaf nu zijn jij en ik vrienden!
Of toch wel…?

Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik hier het woord ‘friend’ hoor. In Kenia ben je als blanke al gauw een “vriend”. Een aantal varianten: Je hebt de ‘Hello my Friend’-vriend. Iets wat de beachboys op het strand van Bamburi roepen naar elke Mzungu die ze denken te kunnen oplichten.
Je hebt de “Eééééh Sistaaaahh, I like joe vééééry much, I wanna be your best friend”-variant. De wel héél goedkope (denken ze serieus écht dat dit werkt?!) manier om indruk te maken op het vrouwelijk schoon (lees: jij bent blank, dus je hebt geld, dus jij kunt vanavond wel mijn cola’tje betalen).
En de állerslechtste: De ik-heb-jou-net-1x-van-plaats-A-naar-B-gebracht- “so I want us to be friends forever”-vriend, oftewel: geef me even 1000 shilling en morgen ook weer, dan hoef ik de rest van mijn leven niet meer te werken.
Ik zie ze nog altijd… De toyboys, butterflies en daarbij horende oude, versleten, gerimpelde mannen en vrouwen die hier hun laatste jaren komen slijten met al het schoon dat Kenia te bieden heeft. Cassaurina is nog altijd 24/7 open voor deze 'gelukkige' paartjes… Ik ben er niet meer geweest. En het zal nooit veranderen.
Zelf versta ik wel iets meer onder vriendschap dan alleen maar geld aan een ander geven of het ‘friends with benefits’-verhaal, maar alles went zullen we maar zeggen. En natuurlijk geldt dit niet voor alle Kenianen!

Hoewel ik in Nederland uiteraard de állerleukste vrienden van de wereld heb, heb ik in de voorgaande keren dat ik Kenia bezocht natuurlijk best wat vriendschappen opgedaan. Met de één onderhoud je echt contact vanuit Nederland, de ander volg je enkel op Facebook, en andere spreek je alleen als je in Kenia bént. Toch is het wel ontzettend leuk om hier weer met bekenden af te spreken. Een bak koffie om bij te kletsen met Esther in Cinemax, een borrel met Omar in Kahama (hoewel hij natuurlijk veel liever naar Cassaurina was gegaan) een berichtje van Terry en verder natuurlijk heel wat uitnodigingen en veel Mambo’s en Habari’s van bekende gezichten in het dorp.
Toch voelde ik me een week geleden weer zoals vroeger op de camping... Toen ik op een avond geen zin had om alleen in mijn kamer te blijven, Esther te ver weg was, en ik even geen zin had in het slappe gelul van Omar of een andere ‘vage bekende’… Op zoek naar vrienden…
Maar zo blijkt maar weer dat een reiziger alleen, nooit alleen is… Want ik heb in deze week al meer leuke mensen leren kennen dan in die maand dat ik hier was in 2011. Natuurlijk is 3/4 ‘leuk voor nu’, maar vind ik het ook echt tof om hier nu zelf nieuwe mensen te leren kennen, het Why Not verhaal te vertellen en ook de verhalen van anderen te horen. Zo ontmoette ik Melissa, een jonge meid uit Nederland die hier in Shanzu sinds 2 jaar helemaal zelf een weeshuis runt. Ik mocht een avondje komen barbecueën om alles te zien en ‘haar’ jongens te ontmoeten. En zo leerde ik Hassan kennen, een van oorsprong Keniaanse veteraan uit Canada, die door een ongeluk met pensioen moest, maar zoveel verhalen heeft dat we in Papillon met z’n allen soms de tijd vergeten. En Douglas, mijn vaste pikipiki driver, (mét license, helm én veiligheidshesje) die serieus echt geïnteresseerd is in Why Not en de enige Keniaan is die mijn naam in 1x goed uitsprak én onthouden kan!
En daar komen natuurlijk nog altijd een aantal moeders en docenten bij waarvan ik altijd fan zal blijven...

“Let me say hi to this lady”, hoorde ik vanmorgen toen ik een hand op mijn schouder voelde nadat ik uit de Matatu stapte. Ik draaide me om en keek recht in het gezicht van Madame Balencho, de allerleukste docente van Utange Primary School, die net onderweg was naar haar klas. Toeval bestaat niet.
“Annameck, how come you weren’t even saying hello to me and the kids, as you are visiting Utange!”, sprak ze me streng toe…
En zo zat ik een paar uur later tussen de oude, vertrouwde koppies van Utange Primary Special Unit. De plek waar het vijf jaar geleden allemaal begon… Ze waren er allemaal: Kombe, Yusuf, Galoleni, Rashid, Athumani, Irene, Edna en natuurlijk Saidi! Ali is inmiddels geïntegreerd in een reguliere klas en er zijn wat nieuwe kinderen bijgekomen.
Wat was het geweldig ze allemaal weer te zien en met sommigen zelfs Engels te kunnen praten! Kombe opent nog altijd de dag met gebed, Galoleni’s tekeningen worden elke keer mooier (ik heb een hele stapel mee) en Saidi weet nog altijd mijn naam :) :) :) :)

Het leven gaat door, “vrienden” komen en gaan, en soms kun je zoeken wat je wilt, maar echte vriendschap moet van twee kanten komen. Natuurlijk verwateren contacten weer als ik straks weer terug in Nederland ben. Toch blijft het keer op keer een warm welkom in Utange, en had ik vanmiddag in dat klaslokaal even helemaal niemand anders daarbij nodig…
“Karibuni Annameck”, riep Madame Balencho me na 2 uur zingen, klappen, knuffelen, foto’s maken en ook nog een klein beetje lesgeven, na… “You will always be their friend”…

Oude liefde roest niet….

  • 05 Juni 2015 - 01:37

    Kim (mattie):

    Aaaahhhhh!!!
    Dus je hebt het wel naar je zin??? Hahaha

    Geniet ervan meid xxx

  • 05 Juni 2015 - 08:51

    Peter:

    Hééé sista! Mooi verhaal. Het is in het leven in Nederland niet anders... als je wint... heb je vrienden. En een Mzungu heeft waarschijnlijk in Keniaanse ogen al gewonnen door Mzungu te zijn. Die hebben nu eenmaal rijkdom waar iedereen een graantje van wil meepikken.
    Ik heb onlangs van iemand het zo horen zeggen waar het ging om vrijwilligerswerk: hier levert het niets op (hij wees daarbij op zijn kontzak) maar hier wel (hij hield zijn hand op zijn hart)! Dat is pas vriendschap: onbaatzuchtig en tegelijk levert het veel op. De mooiste drive voor Why Not als je't mij vraagt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 135440

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: