Kerst tussen Kabaal en Kitsch - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Kerst tussen Kabaal en Kitsch - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Kerst tussen Kabaal en Kitsch

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

26 December 2013 | Kenia, Mombassa

Terwijl ik bijna uit mijn t-shirt zweet, zit ik met mijn zonnebril op foto's te bekijken op Facebook van jullie vele gangendiners. Ondanks dat ik het hier steeds vergeet, doen de schreeuwerige billboards, mechanische 'jingle-bells-melodietjes' en epilepsieoproepende knipperlichtjes enorm hun best de Kerst van 2013 aan te kondigen. 
Mombasa bereid zich al wéken voor op de toestroom van Europese toeristen, maar ook op de komst van vele Kenianen die met hun families richting de kust trekken. 
Hoewel ze in Kenia maar één officiële Kerstdag kennen, roept men hier al weken 'Merry Christmas', begint het opschroeven van de prijzen al een paar dagen van tevoren en roepen kinderen in plaats van 'give me sweets', "hey Muzungu, give me Christmas", waarbij we de betekenis uiteraard zelf mogen invullen...
Subtiel en bescheiden komen niet voor in het kerstwoordenboek van de Kenianen. Alle shoppingmalls zijn overbelicht met kerstverlichting. Een bijzonder contrast met de wijken eromheen die daardoor elke avond zonder stroom en dus in het pikdonker zitten... Iemand die klaagt?! Nee hoor, hakuna matata! 

Kerst in Kenia, het blijft vreemd. Het is nu mijn derde keer, maar het went nooit. Toch ontroert het me keer op keer weer als ik zie hoe alle Kenianen op hun manier wel proberen echt iets van Kerst te maken, met de middelen die ze hebben. Ik wilde Twan, Bart en Amy dat graag laten zien. Maar dat liep even anders..............

Na een week bij Marloes, 10 dagen in Bamburi beach met Twan, Bart en Amy zouden we afgelopen maandag verhuizen. Kerstavond en eerste kerstdag zouden we op safari gaan in Tsavo, om vervolgens vanaf 'boxingday' onze laatste dagen te slijten in een guesthouse in Nyali.
Ik keek er al een paar dagen naar uit om de luxe van het resort achter me te laten en Kerst te vieren met mijn familie, tussen de lokale bevolking... 

Tja......

Soms begrijp ik niet hoe Kenianen denken. In Nederland, of zelfs in Europa zou iemand niet bedenken om in een goedlopend Bed and Breakfast ook een slagerij en een club te starten. Dat gaat niet echt samen. Toch zag Mark, de manager van Minalove (ons guesthouse), daar wel markt in. 
Minalove, wat op het eerste gezicht een primitief, maar gezellig, schoon en dus prima guesthouse leek, werd om 12 's nachts omgetoverd tot een 24uurs dansclub met een bass die tot elke vezel in je lijf doordrong. 
De volgende ochtend zaten we dus met hele kleine oogjes in het safaribusje op weg naar Tsavo. Gelukkig mocht het de pret niet drukken en heeft Alfons, onze gids en driver ons verrast met veel dieren en super mooie natuur in Tsavo East. De lodge was super, en gelukkig konden we goed slapen.
Onze eerste Kerstdag hebben we besteed aan het zoeken naar een nieuw huis, en met de drukte in Mombasa en de stijgende prijzen, was dat een avontuur op zich.
In een tuktuk hebben we half Mombasa doorgesjeesd en heb ik mijn onderhandeltechniek behoorlijk kunnen trainen. Om half 8 's avonds haalde ik opgelucht adem en checkte ik ons in op de plek waar we nu zijn. Een appartementencomplex in Nyali, mijn 'oude buurt'. 
Bij de ingang wenste een groot knipperlicht ons 'a Happy Xmass'. 
En al begreep ik die extra S niet echt, ik was blij dat Kerst kon beginnen...

Na een opfrisbeurt hebben we in het eerste restaurantje dat we tegenkwamen nog lang nagepraat en gelachen over alles wat er nu weer gebeurd is. Ik kan niet ontkennen dat Twan, Bart en Amy niet alle kanten van Kenia hebben gezien. Want dit is weer een typisch geval van 'Kenyan style', hoe vreemd en naar dingen soms ook lopen. Het komt altijd wel weer goed. Hakuna Matata!

Na een gezellig etentje en toch wel een beetje Kerstgevoel liepen we laat op de avond terug naar ons appartement, waar de Kerstverlichting ons weer begroette. 
Of ze nu de stroomrekening niet betaald hebben, de versierder een analfabeet is of het opzet was... Ik kon mijn lach niet inhouden toen ik zag hoe de lampjes van de X en de M in 'Xmass' het niet deden en ons appartement ons 'a Happy ass' wenste....

Ja... Dit kan echt alleen in Kenia!

Fijne Kerst allemaal!




  • 26 December 2013 - 14:18

    Marlou:

    Lieve schat!
    Wat een belevenissen weer!!
    Geniet daar nog lekker een paar daagjes.
    Maar daarna ben ik heeeeel blij dat je weer terug bent!
    Liefs en een kus van mij

  • 26 December 2013 - 15:44

    Jolene :

    Hele fijne 2e kerst dag gewenst X

  • 26 December 2013 - 15:50

    Jantine:

    Zaterdag haal ik je alweer op.... wat gaat de tijd toch snel!! Geniet nog even op jou manier van de laatste dagen!!! Xxxxxx love you

  • 26 December 2013 - 16:05

    EJ:

    Merry Christmas !!!! Geniet er nog even van, hier stormt het namelijk...

  • 26 December 2013 - 19:39

    Kim (mattie):

    Fijne kerstdagen!!!
    Geniet nog even van de laatste dagen en tot snel....
    Xxx kim

  • 26 December 2013 - 19:40

    Mama:

    Stiekum op het werk je blog gelezen. Ik ben heel benieuwd vooral naar de foto's Voor iedereen een dikke kus liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 135525

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: