Goed gegeven - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu Goed gegeven - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Annemiek Karsijns - WaarBenJij.nu

Goed gegeven

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

21 Maart 2016 | Kenia, Mombassa

"Ehm... Miek, gaat het allemaal wel goed daar?!", begint één van m'n vriendinnetjes op whatsapp. "Je waarbenjij.nu is nog steeds leeg en op Facebook zie ik alleen maar een foto van die verschrikkelijke hond voorbij komen...?!"
Jaja, I know, ik ben deze reis tot op heden niet zo trouw als voorheen.. Maar wees eerlijk: inmiddels kennen jullie de verhalen over helse ritjes in krappe matatu's, huwelijksaanzoeken van tandeloze beachboys en mijn eeuwige (maar nog altijd door de Kenianen gewaardeerde) ontplofte haardos wel.. Het enige dat nu anders is, is dat ik niet meer lieg als ik zeg dat ik al 'engaged' ben (ik móet het gewoon éven hardop zeggen)... ;-)

Is het weerzien met de hond die mijn vorige bezoek aan Kenia nogal memorabel (lees: mooi litteken) maakte dan mijn enige hoogtepunt deze keer?! Dat valt gelukkig mee! De reis hierheen verliep (op de vergeten schaar in mijn handbagage na dan) zonder problemen en zelfs de weg naar het kantoor kon ik in één keer vinden.

"Het gaat eigenlijk wel prima", beantwoord ik een volgend ongerust berichtje...
"Prima?!", dat klinkt niet heel overtuigend hè, vervolgt mijn vriendin.

Waar is de tijd gebleven dat 'Prima' nog beter was dan 'Goed'? Dat toen je op de basisschool je dictee zonder fouten maakte, je meester er 'prima' bij schreef en je de volgende keer met rood mocht schrijven?! Het 'goed gedaan' dat daarentegen vaker bij mijn prestaties stond, was meer een 'leuk geprobeerd' en die rode pen heeft het bij mij gered tot aan de Eerste Klas (maar ja, toen was met rood schrijven natuurlijk allang niet cool meer)..
Anyway, 'prima', stelde mijn vriendin dus niet meteen gerust. En dus ging ik maar eens nadenken over of mijn 'prima' nu wel zo 'goed' was.

Kenianen zijn over het algemeen opgewekte mensen. Hoe vroeg het ook is, de 'Habari Gani's?' (hoe gaat het?) komen je van alle kanten tegemoet, vervolgd door het steevaste 'Mzuri' (het gaat goed). Heel veel verder kom ik met mijn Lion King Swahili ook niet, maar vrij vertaald vraagt de Keniaan met 'Habari Gani' of je nog wat nieuws hebt te vertellen..

De eerste dagen in Kenia stonden eigenlijk niet zo in het teken van nieuwe dingen. De extreme hitte, het weerzien met de fieldworkers, de welbekende cijfertjes van de audit waar ik zelf al maaaaaaaaanden druk mee was (woensdag uitslag, fingers crossed), zelfs chapati en sukuma smaakte vertrouwd.. En dat vond ik eigenlijk wel fijn. Want hoe fijn is het dat de matatudrivers je niet proberen op te lichten en op de eerste dag dat je naar Utange wilt de jongen op de motortaxi gewoon je naam en eindbestemming al weet (jawel, Douglas mét helm en veiligheidsjasje is still around)...

Al nadenkend over dit allemaal heb ik toch alweer heel wat woorden op papier gezet en merk ik dat de radars in mijn hoofd weer op volle toeren zijn. Want naast al het vertrouwde is er natuurlijk nog veel meer te vertellen... Een bezoek aan Kilifi, een trip naar Malindi en bijzondere ontmoetingen met nieuwe mensen en organisaties is er genoeg aan het losgaan in mijn hoofd en dus om over te schrijven.. En dit is natuurlijk pas het begin...

Tijd dus om na een 'goed verhaal', eens te gaan kijken of ik een volgend verhaal met rood mag gaan schrijven?!

  • 21 Maart 2016 - 21:49

    Anke:

    Heej Annemiek,

    Leuk wat van je te horen.
    Fijn dat het goed / prima met je gaat (en dat
    je haren weer krullen

  • 22 Maart 2016 - 00:12

    Kim (mattie):

    He he eindelijk....

    Begon me ook al zorgen te maken!
    Goed om van je te horen, laat dat "goede verhaal" maar komen ik zit er weer klaar voor.
    Veel plezier daar!!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Bliksembezoek?!

Voor 12 dagen terug naar Utange...

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2016

Gedurfd?!

21 Maart 2016

Goed gegeven
Annemiek

In 2009 vertrok ik in het kader van mijn opleiding Pedagogiek voor het eerst naar Kenia om daar samen met 3 studiegenoten een project op te zetten voor kinderen met een beperking. Drie maanden later, veel nieuwe en bijzondere ervaringen verder, lieten we een project met 150 kinderen achter. Terug in Nederland kon ik het niet loslaten en ontstond het plan om het project verder voort te zetten... Inmiddels heb ik samen met Marloes en Kim de Stichting Why Not opgericht, om zo het werk voor deze kinderen voort te zetten. Op 13 december 2010 vertrok ik voor de tweede keer naar Kenia, dit keer samen met Marloes en Kim... Na een maand moest ik weer terug naar Nederland om af te studeren. Kim en Marloes bleven... Het is nu 2013 en ik ben al bijna 3 jaar niet meer in Kenia geweest. Hoog tijd dus om weer terug te gaan!! Op 7 december 2013 ga ik voor ruim 3 weken weer terug, om alles weer opnieuw te beleven!!

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 135303

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Bliksembezoek?!

25 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Terug van weggeweest

06 December 2013 - 29 December 2013

3 jaar later....

13 December 2010 - 13 Januari 2011

Terug naar Kenia (2010-2011)

05 November 2009 - 21 Januari 2010

Miek naar Kenia

19 Oktober 2009 - 21 Oktober 2009

Als een wervelwind door Rome

Landen bezocht: